Wiele osób zadaje mi pytanie dlaczego od ostatniego artykułu minęło tak wiele czasu. Pomyślałem więc, że byłoby przyzwoicie z mojej strony wytłumaczyć się i rzucić nieco światła na to co działo się ze mną i Amberstone Associates przez ten czas. Przy okazji powiem Ci jak radzę sobie w sytuacjach kryzysowych i że nie zawsze jest tak źle jak Ci się wydaje.
Nie będzie to więc artykuł poradnikowy jak inne, ale takie przyjacielskie mrugnięcie okiem i pomachanie ręką do tych, których ciekawi nasza praca od kuchni, lub po prostu chcieliby wiedzieć co u nas słychać. Pisząc o “nas” mam na myśli Amberstone Associates i marki wchodzące w skład grupy. Ci, którzy znają mnie dobrze wiedzą jak bardzo identyfikuję się z naszą organizacją. Uwielbiam ją tak jak pływanie kajakiem (nie pamiętam dokładnie, ale jedna z tych czynności jest moją pracą).
Co więc się wydarzyło? Skąd ta przerwa?
Postaram się odpowiedzieć Ci zwięźle i napisać co dalej.
11 marca 2020 WHO ogłosiło oficjalnie pandemię Covid 19. To naturalnie jedynie usankcjonowało to, co już od pewnego czasu działo się wokół nas. Nie zamierzam rozpisywać się na ten temat, bo doświadczyliśmy jej wszyscy bez wyjątku w ten czy inny sposób. Warto jednak przypomnieć, że gdy wirus zaczął grasować po świecie nikt z nas nie wiedział dokładnie co to dla nas oznacza. Z perspektywy przedsiębiorcy niepewność jest bardzo trudnym czynnikiem. Podobnie jak wiele osób pierwszy raz spotkałem się z czymś takim jak globalna pandemia, choć nie był to pierwszy kryzys, przez który mieliśmy przejść jako organizacja. Naturalnie wiesz co było dalej – wojna na Ukrainie, galopująca inflacja i jeszcze większa niepewność.
Nie ma złotych porad jak przeprowadzić organizacje przez kryzysy suchą stopą i wcale się przy tym nie zmęczyć. W moim przypadku zawsze wiąże się to z lękiem, stresem i poczuciem odpowiedzialności za zespół. Przechodzę wówczas w trym zadaniowy – wręcz “wojenny”, który objawia się tym, że koncentruję się bardzo na pracy, a szczególnie za zadaniach mogących zabezpieczyć wynik finansowy, a tym samym naszą organizację. Skupiam się również na zdrowiu psychicznym i fizycznym oraz na pomaganiu tym, którzy tego potrzebują. Oczywiście nie może obyć się bez ofiar i moim przypadku należą do nich czynności, które zabierają czas, a nie są dla mnie krytyczne. Do takich należało między innymi pisanie bloga, które po prostu musiałem na jakiś czas zawiesić. Czy było warto? Jasne!
Razem z pozostałą częścią zarządu, (z którą zawsze jesteśmy spójni w sytuacjach trudnych) przyjęliśmy za cel prowadzić firmę w taki sposób by nie być zmuszonym do zwolnienia ani jednej osoby z zespołu z powodów ekonomicznych. Dodatkowo nasz model finansowy zakłada budowanie funduszy na ryzyko i poduszek finansowych, które w takich sytuacjach znacznie podnoszą poczucie komfortu. Poza tym zajęliśmy się opieką nad zespołem, który w pełni przeszedł na pracę zdalną oraz poszukiwaniem miejsc, które mogłyby poprawić doświadczenia klientów i zwiększyć potencjał biznesowy. Następnie pojawiły się projekty dotyczące pomocy innym. Obecnie nadal wspieramy organizację Ukraiński Dom, którą serdecznie pozdrawiam 🙂 Dokonaliśmy wiele zmian sposobie i organizacji pracy: zmieniliśmy biuro na lepiej przystosowane do pracy hybrydowej, zmieniliśmy procesy tak, aby być w stanie w pełni pracować zdalnie (przy okazji eliminując w 95% papierowy obieg dokumentów), stworzyliśmy dział sprzedaży zmieniając całkowicie sposób poszukiwanie i opieki nad klientami, podobnie w obszarach marketingu i rekrutacji wewnętrznej.
Jakie przyniosło to efekty:
- skład naszego zespołu urósł dwukrotnie
- stworzyliśmy nową markę, która obecnie działa jako zdrowy finansowo organizm
- wprowadziliśmy dwie nowe usługi
- w roku 2021 mieliśmy rekordowe przychody, które już teraz zostały przekroczone
- mogliśmy podziękować całemu zespołowi za ciężką pracę odpoczywając wspólnie w Turcji
- wraz z klientami i zespołem świętowaliśmy 10-te urodziny firmy
Wszystko to możliwe było w bardzo nieprzewidywalnych i niebezpiecznych czasach. Te czasy wciąż są, a my nadal uczymy się jak w nich funkcjonować, ale też chcemy iść na przód i mimo wszystko rozwijać firmę.
Co chciałbym Tobie przez to powiedzieć?
Przede wszystkim podzielić się swoimi doświadczeniami i sposobem radzenia sobie z tym co dzieje się wokół. Mógłbym to zawrzeć w trzech punktach:
- zadbaj o siebie – swoje zdrowie, swoje ciało, spokój ducha
- skoncentruj się na tym co jest istotą Twojego biznesu
- pamiętaj o innych, którzy na prawdę potrzebują pomocy
Chciałbym też tym samym dodać Ci nieco otuchy. Jak widać na naszym przykładzie warto działać mimo wszystko – efekty mogą Cię zaskoczyć niezależnie od trudnej koniunktury.
Poza tym chciałem się trochę wytłumaczyć dlaczego nie pisałem bloga. Postaram się zrobić coś w tym temacie 😉
Pozdrawiam!
p.s. Zobacz jak spędzaliśmy czas w Turcji z zespołem – była moc 😉
Może chcesz do nas dołączyć?
Sprawdź koniecznie w jakiej roli będzie Ci u nas najlepiej zobacz!
Photo by Markus Winkler on Unsplash